Online Sales Lift , parts and equipment
ارتباط با ما

برای ارتباط با ما و دریافت مشاوره رایگان می توانید یکی از روشهای زیر را انتخاب کنید.

تلفن:
02144019886

موبایل:
09309524685

ایمیل:
info@samanlift.ir

کانال تلگرام:
https://telegram.me/samanlift

آدرس:
تهران – آیت الله کاشانی – نرسیده به جنت آباد – خیابان نیرو (دوم) – پلاک یک – ساختمان سبز – طبقۀ چهارم – واحد 23

خبرنامه سامان لیفت
با عضویت در خبرنامه از آخرین تغییرات قیمتها، فروشهای ویژه و تخفیفهای ما باخبر می شوید
Loading

طبقه بندی انواع آسانسور و بالابر

آسانسورها را بر اساس معیارهای مختلف میتوان مورد دسته بندی و شناسایی قرارداد. از جمله این معیارها میتوان از نوع کاربری آسانسور، نوع سیستم محرکه و موتور، شکل و نوع کابین، نوع درب های طبقه و کابین و سیستم کنترل و تابلو فرمان مورد استفاده در آسانسور نام برد.

۱-دسته بندی آسانسورها بر اساس نوع کاربری

آسانسورها را بر اساس نوع کاربری آنها میتوان به چند دسته اصلی تقسیم کرد .آسانسورهای نفربر با مصارف شخصی، آسانسورهای نفربر با مصارف عمومی، آسانسورهای حمل بار، آسانسورهای بیماربر یا بیمارستانی (مخصوص حمل برانکارد)، آسانسورهای پارکینگی یا خودروبر جهت استفاده در پارکینگ های طبقاتی، آسانسورهای صنعتی مخصوص کارخانجات و کارگاههای صنعتی و آسانسورهای ویژه (جهت حمل غذا مورد استفاده در رستورانها) یا حمل کتاب (جهت استفاده در کتابخانه ها و یا کتابفروشیهای بزرگ) از جمله این نوع دسته بندی است که معیار اصلی در این نوع دسته بندی نوع کاربرد آسانسور میباشد، بدیهی است قطعات اصلی آسانسور نظیر سیستم محرکه و موتور، ریلهای هادی، تابلو کنترل، و نوع کابین و درها با توجه به کاربری تفاوت خواهد کرد.

۲- دسته بندی آسانسورها بر اساس سیستم محرکه

آسانسورها بر اساس نوع قوا وسیستم محرکه به دو دسته اصلی کششی و هیدرولیک تقسیم میشوند.

الف :آسانسورهای کششی، یک موتور الکتریکی دارای گیربکس یا فاقد گیربکس ، در قسمت بالای چاهک ( موتورخانه ) و یا در کنار آن قرارمیگیرد و نیروی محرکه از طریق کشش سیم بکسل ها به بالای کابین و وزنه های تعادل منتقل میشود.

ب: آسانسورهای هیدرولیک:در این نوع آسانسورها یک پمپ هیدرولیک تحت عنوان Power unit در قسمت پایین چاهک قرار میگیردو نیروی بالابر ایجاد شده از طریق پمپ به جک های هیدرو لیک منتقل میشود جک هیدرو لیک با اتصال به کابین موجب حرکت آن به بالا یا پایین را فراهم می آورد . در حال حاضر در کشور ما از آسانسور های هیدرولیک حداکثر برای ساختمانهای ۸ طبقه استفاده میشود و بیش از این ارتفاع آسانسورهای کششی مورد استفاده قرارمیگیرد.

۳- دسته بندی آسانسورها بر اساس کابین

آسانسورها بر اساس نوع کابین مورد استفاده ، صرف نظر از شکل هندسی کابین( مربع ، مستطیل ،گرد یا نیم دایره )به دو گروه ساده و پانوراما ( با نمای شفاف ) دسته بندی میشوند ، در کابین های پانوراما جنس دیوارهای کابین از جنس شیشه های نشکن یا مواد پلیمری شفاف ساخته میشود به نحوی که سرنشینان آسانسور توانایی دیدن محیط اطراف را در حال حرکت داشته باشند.

۴- دسته بندی آسانسور ها بر اساس سیستم کنترل و تابلو فرمان

تابلو های فرمان مورد استفاده در آسانسور ها در حال حاضر به دو دسته دارای درایو یا بدون درایو تقسیم میشوند.
الف: در تابلوهای دارای درایو یا(VVVF)،سرعت موتور آسانسور با کمک تغییر در فرکانس و ولتاژموتور ، به صورت تدریجی کاهش یا افزایش مییابد . تغییر تدریجی سرعت موتور باعث نرمی حرکت آسانسور و عدم وارد شدن ضربه به کابین به هنگام حرکت یا توقف آسانسور می شود.

ب: در تابلو های بدون درایو یا دو دور ، سرعت حرکت موتور در مرحله شروع حرکت و توقف ، در دو رنج متفاوت که با به کار انداختن دورکند یا تند موتور آسانسور صورت میگیرد تنظیم میشود ، بنابراین در این گونه سیستم ها انتظار نرمی حرکت به خصوص در مرحله شروع حرکت یا توقف، کمتر از آسانسور های دارای درایو یا (VVVF) خواهد بود .

۵-دسته بندی آسانسورها بر اساس سیستم درب

آسانسورها بر اساس سیستم درب های مورد استفاده به دو دسته اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم میشوند .
الف: در آسانسورهای نیمه اتوماتیک درب طبقه به صورت لولایی یا غیر اتوماتیک و درب کابین به صورت اتوماتیک باز و بسته میشود، که درب کابین میتواند به انواع مختلف از جمله درب تلسکوپی یا اتوبوسی مورد استفاده قرار میگیرد .
در مجموع به آسانسورهایی که در آنها از درب کابین اتوماتیک و درب طبقه لولایی استفاده میشود آسانسورهای نیمه اتوماتیک گویند .

ب: در آسانسورهای تمام اتوماتیک هم درب طبقه و هم درب کابین از نوع تمام اتوماتیک میباشند و بدون دخالت دست و با هدایت تابلو فرمان به هنگام توقف کامل آسانسور به صورت خودکار باز یا بسته میشوند. درب های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که از مهمترین آنها می توان از درب تلسکوپی، درب سانترال و درب اتوبوسی نام برد.
آسانسورهایی که در آنها کابین و هم درب طبقه از نوع اتوماتیک باشد، آسانسورهای تمام اتوماتیک نامیده میشوند .

تهیه شده توسط شورای فنی سایت سامان لیفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا کد زیر را وارد کنید *


saman bank
پیشنهاد ویژه
آگهی متنی
آگهی در سامان لیفت
آگهی در سامان لیفت